Magatartási Kódex
2013 01 12. 17:19 - hitelblog
Minden hitelfelvevő jogos igénye, hogy a hitelügylet teljes hosszában korrekt és méltányos feltételekkel, kötelezettségekkel és eljárásokkal találkozzon. Korábban gyakori eljárás volt a hitelnyújtók részéről, hogy ügyfeleiket nem kezelték partnerként, kizárólag a törlesztést követelték meg, és saját érdekeiket minden esetben erőteljesen érvényesítették.
Az ügyfelek védelme érdekében hozták létre az úgynevezett lakosság részére hitelt nyújtó pénzügyi szervezetek ügyfelekkel szembeni tisztességes magatartásáról szóló Magatartási Kódexet – amelynek rövid neve: Magatartási Kódex.
Ez a Kódex több mint egyszerű irányelvek összessége, ugyanis a csatlakozott intézmények csatlakozásuktól kezdve kötelesek az abban foglalt rendelkezések maradéktalan érvényesülése mellett folytatni tevékenységüket. Ráadásul 2010. január 1-e óta a Kódex rendelkezéseinek betartását jogosult a PSZÁF is ellenőrizni, amit meg is tesz, és tapasztalatait folyamatosan közzéteszi honlapján, ahogy azt is, hogy melyek azok az intézmények, amelyek lakossági hitelezéssel foglalkoznak és nem csatlakoztak a Kódexhez.
Értelemszerűen, mielőtt hitelt szeretnénk felvenni, érdemes ellenőrizni, hogy a hitelezőnk csatlakozott-e a Kódexhez, és amennyiben igen, maradéktalanul be is tartja-e az abban foglaltakat.
Gondoljuk át hitelfelvételi szándékunkat, amennyiben olyan pénzintézettel találkozunk, amely nem csatlakozott vagy nem tartja be a leírtakat, bármennyire is kedvezőnek tűnnek a feltételek...
A Kódexet nem aláírók listája ERRE A LINKRE kattintva érhető el.
Idáig rendben van, hogy tudjuk kik csatlakoztak, és mit kell tenniük a Kódex rendelkezéseivel, de nézzük meg azt is, hogy milyen rendelkezéseket tartalmaz a Kódex. Mit kell betartaniuk a pénzügyi intézményeknek.
A Kódex célja, hogy megerősítse a hitelfelvevők és a hitelezők közötti bizalmat. Ugyanis a bizalom fontos, sőt, elengedhetetlen egy hitelügylet megkötésekor. A szabályok betartásával a hitelezők azt vállalják, hogy átlátható és felelős magatartást tanúsítanak a hitelnyújtást megelőző szakaszban, a hitel futamideje alatt, valamint akkor is, ha fizetési nehézségek merülnek fel.
3 alapelvet vállalnak az aláírók:
Transzparencia elve: ez röviden a közérthetőséget, átláthatóságot és az információk hozzáférhetőségét jelenti.
Szabályelvűség elve: ez röviden azt jelenti, hogy a hitelezők a jogszabályoknak és a jó gyakorlatot elősegítő elvárásoknak megfelelően alakítják gyakorlatukat.
Szimmetria elve: ez pedig annyit tesz, hogy ha egy hitelező a körülmények kedvezőtlen megváltozására hivatkozva egyoldalúan emeli a kamatot, díjat vagy költséget, akkor ugyanezen körülmények kedvező változása esetén a pozitív változásokat is érvényesíti ügyfelei javára.
A Kódex szabályozza a lakossági hitelezéssel összefüggésben:
1. A felelős hitelezés általános normáit
2. A szerződéskötés előtti hitelezői magatartás általános elveit
3. A szerződési feltételek futamidő alatti egyoldalú módosításához kapcsolódó szabályokat
4. Az ügyfelek fizetési nehézségének kezelése körében alkalmazandó eljárásokat
5. Végrehajtási eljárások előtt és alatt alkalmazandó felelős hitelezői magatartás elveit
Aki kíváncsi arra, hogy mit vár el a Magatartási Kódex a pénzintézetektől, az ERRE A LINKRE kattintva olvashatja el a teljes szöveget.
Összességében elmondhatjuk, hogy a Kódex arról gondoskodik, hogy a hitelnyújtók úgy viselkedjenek ügyfeleikkel szemben, mintha „lett volna gyerekszobájuk”. Tehát az abban foglaltak olyan alapelvárások, amelyeket el kell várnunk hitelezőnktől. Ezért is javaslom, hogy hitelfelvétel előtt ellenőrizzük a PSZÁF honlapján megtalálható listát, és csak megbízható, a Kódexhez csatlakozott hitelnyújtótól vegyünk fel hitelt.